Biografi

1947
Bjørn Nørgaard fødes den 21. maj i København som søn af tilskærer Betty Olivia Schæffer og teknisk tegner Jørgen Nørgaard Sørensen. Vokser op i et socialistisk indstillet arbejderhjem, hvor musik, litteratur og billedkunst opfattes som bærende værdier i samfundet og det personlige engagement i omverdenen som en forpligtigelse.

1954-65
Modtager tegneundervisning på Erling Frederiksens aftenskole.

1964
Optages på Den Eksperimenterende Kunstskole (Eks-skolen) som på dette tidspunkt tegnes af kunsthistorikeren Troels Andersen samt kunstnerne Poul Gernes, Per Kirkeby, Peter Louis Jensen, John Davidsen, Egon Fischer, Tom Krøyer og Ole Knudsen. Forlader tegningen til fordel for arbejdet med ukonventionelle materialer som gips, pap, ståltråd og hverdagsobjekter i tråd med den linje, der er lægges på skolen.

1965
Debuterer på Eks-skolens kollektivudstilling Bilen på Københavns Hovedbibliotek. Udfører en række gruppe-aktioner, hvoraf flere udspringer fra Eks-skolemiljøet. Viser i Studentersamfundet på Vesterbro sin første installation Et rum.

1966
1966 er året, hvor Bjørn Nørgaards skelsættende møde med den tyske kunstner og professor Joseph Beuys (1921-86), finder sted. Mødet sker under Bjørn Nørgaards udførelse af Skulpturel demonstration i Galerie 101, hvor Joseph Beuys befinder sig blandt publikum, men momentant træder hjælpende ind i værket, idet gipsblandingen om Bjørn Nørgaards fødder ellers ikke vil størkne. Joseph Beuys inviterer efterfølgende Bjørn Nørgaard til Düsseldorf, så han kan gentage Skulpturel demonstration under hans egen og Henning Christiansens (1932-2008) opførelse af Manresa (Hommage à Schmela) i Galerie Schmela.

1967
Bliver bestyrelsesmedlem i Anti Narkotika Ligaen og tillidsmand i KKKK (Kongressen for Kontakt, Kommunikation og Kærlighed) og deltager i aktionen Afbrænding af hashpiber på Rådhuspladsen og senere Optog med bannere på Strøget. Er på studieophold på Kunstakademiet i Düsseldorf og deltager i en af skolens udstillinger. Foretager elementære materialeundersøgelser i objekter, sammenhobninger og overhældninger og fortsætter rækken af ’skulpturelle demonstrationer’ under aktionsfestivalen Deutsche-Dänische Tage i Aachen sammen med Per Kirkeby (f. 1938), Jörg Immendorf (1945-2007) og Chris Reinecke.

1968
Modtager J. R. Lunds Legat. Bliver medredaktør af tidsskriftet Hætsjj. Deltager i gruppeudstillingen Anonymiteter i Lunds Konsthall i Sverige og Det stille liv i Kunstforeningen Gl. Strand i København. Opfører i løbet af foråret kammeroperaen Dejligt vejr i dag, n’est ce pas – IBSEN i København, Århus og Stockholm i samarbejde med Henning Christiansen og Hans-Jørgen Nielsen (1941-1991) og udfører kort tid efter aktionen Eurasienstab (Nordisk version) i Nikolaj Kirke i København med de samme kunstnere og to andre. Er medarbejder på Dumping festival for kulturvarer og optræder en måned senere med bandet Tender Buttons ved Aarhus Universitet i Stakladen. Det er her han møder sin kommende kone, maler og keramiker Lene Adler Petersen (f. 1944).  

1969
Bliver medredaktør på tidsskriftet Ta’box og Nordstjernens vægavis samt medlem af filmselskabet ABCinema. Arbejder med 8mm og 16mm film, hvilket blandt andet fører til filmene Pigen med den grønne kjole (Den kvindelige Kristus I), Fluernes herre og Dagbogsfilm I-V i et tæt samarbejde med Lene Adler Petersen. Akademiraadet fjerner på Charlottenborg Bjørn Nørgaards besvarelse af Akademiets guldmedalje med den begrundelse, at en unavngiven person i kongehuset omtales nedsættende.
Bjørn Nørgaard arrangerer og deltager i de kollektive eksperimenter Slump I, Slump II og Slump III og udfører flere aktioner med Lene Adler Petersen, som fx Et foredrag om arkitektur på Kunstakademiet i København samt Le Sacre du Printemps og Kartoffelopera på Kunstakademiet i Düsseldorf – sidstnævnte i samarbejde med Henning Christiansen og Ursula Christiansen. Den mest opmærksomhedsskabende aktion i 1969, nemlig Nøgen Kvindelig Kristus, udføres også i samarbejde med Lene Adler Petersen. Med klar reference til Bibelens tempelrensning går hun nøgen gennem Københavns Fondsbørs med et kors i hånden og en intention om at sætte samfundets fremherskende værdier til debat.

1970
Modtager legat fra Statens Kunstfond. Bliver medredaktør på tidsskriftet A + B. Udfører sammen med Henning Christiansen og Lene Adler Petersen hovedværket Stald/rituel dissektion af en hest (Hesteofringen) (Aarhus Kunstmuseum, ARoS) på en sneklædt mark i Kirke Hyllinge. Ofringen skulle oprindeligt have fundet sted i museale rammer på Louisiana-museet i forbindelse med udstillingen Tabernakel, men museets ledelse afviser værket. I stedet udføres aktionen i samarbejde med landets daværende største dagblad, Ekstra Bladet. Deltager i Nordisk Ungdomsbiennale i Kunstnernes Hus i Oslo med Slump IV, Slump V og Slump VI, men anholdes, fængsles og udvises efterfølgende af Norge.

1971
Udfører filmene Den sidste nadver og tv-udsendelsen En forførers dagbog. Den sidste Nadver, der kompositorisk tager afsæt i Leonardo da Vincis maleri af nadveren, opfattes af mange som blasfemisk og undsiges af den daværende kulturminister, mens En forførers dagbog aldrig opnår at blive vist offentligt, idet filmens bestiller, Danmark Radio, forbyder den. Deltager sammen med Lene Adler Petersen i Livø-aktionen – et bosætningsprojekt ved den nordvestjyske Limfjord – hvor drømmen er at skabe rum for kreativitet, forskellighed og selvbestemmelse, hvorved manglerne ved det kapitalistiske produktionsapparat kan komme for dagen. Bosætningen forhindres imidlertid af politiet, hvorfor gruppen i stedet etablerer et arbejdskollektiv på gartneriet Haugård i nærheden af Løgstør i Nordvestjylland.

1972
Tager sammen med gruppen fra Livø-aktionen initiativ til oprettelsen af Eks-skolens Trykkeri, hvor alle virksomhedens arbejdere har medejerskab og medbestemmelse. Bjørn Nørgaard er medejer af trykkeriet frem til 1977.

1973
Går i gang med sin første udsmykningsopgave Monument til Ikast.

1974
Modtager legat fra Statens Kunstfond samt Victor Freunds legat.

1975
Udstiller separat i Galleri Sct. Petri i Lund med Tag ett kopp kaffe og i Daner Galleriet i København med Tre håndmadder og en bajer kun 10 kr. Indgår selv i udstillingerne med hverdagsagtige sysler som læsning og kaffedrikning. Udfører værket Chr. III’s gravmæle (Aarhus Kunstmuseum, ARoS), som på eklektisk vis refererer til Cornelis Floris de Vries Gravmæle for Christian 3. i Roskilde Domkirke og til et væld af andre billeddannelser fra kunsthistorien. Skaber i perioden også værkerne Kæmpehøj III (Silkeborg Kunstmuseum), Portræt af Lene (Aarhus Kunstmuseum, ARoS), En socialistisk arbejders martyrium (Statens Museum for Kunst) og Kan et rugbrød være socialistisk? Kan kunst? (Samling Hunov).

1976
Modtager legat fra Statens Kunstfond. Danner sammen med kolleger kunstnergruppen Arme & Ben i forbindelse med den banebrydende udstilling 5 dänische Künstler på Luzern Kunstmuseum. I Arme & Ben afprøves og diskuteres mulighederne for at bringe arketypiske strukturer og billedelementer fra den overleverede kunst ind i en moderne, kunstnerisk sammenhæng på en interessant og fornyende måde, og Bjørn Nørgaard viser på udstillingen blandt andet den betydningsmættede Marat – hvem var Corday? (Herning Kunstmuseum), hvor han diskuterer datidens og nutidens revolutionære problemstillinger med udgangspunkt i Jacques-Louis Davids (1748-1825) maleri af den franske læge og revolutionspolitiker Jean-Paul Marat (1743-1793), som blev myrdet af den unge Charlotte Corday (1768-1793), mens han lå i sit badekar. Bidrager med Klassisk tableau nr. II. Træmanden/jernmanden/glasmanden på udstillingen Dødsspringet på Charlottenborg i København. Af andre tableauer fra samme år kan nævnes Thorvaldsens portrætbuster / Wasserspiegel (Aarhus Kunstmuseum, ARoS). Deltager i løbet af året i Tegnebiennalen i Rijeka (Eks-Jugoslavien) samt flere danske gruppeudstillinger.

1977
Modtager Statens Kunstfonds treårige legat. Viser tableauet Elverhøj – Marias grav på separatudstillingen Marias gravhøj i Galleri 38. Deltager om efteråret på 10e biennale de Paris, hvor han og Lene Adler Petersen udfører aktionen Maria Stuart.

1978
Deltager i gruppeudstillingen Fire unge fra Norden. (”Vildanden”), som starter i Norge, forsætter i Danmark og slutter på Island. Viser i maj måned Kuplen (Aarhus Kunstmuseum, ARoS) på separatudstillingen Obelisk Kuppel Sarkofag i Galleri Svend Hansen i København og udstiller senere på året på 6. Tegnebiennale i Rijeka (Eks-Jugoslavien). Sammen med Lene Adler Petersen og Henning Christiansen udfører han aktionen Den tapre landsoldat. Hommage à Joseph Beuys på Louisiana-museet i Humlebæk og deltager sidst på året i to udstillingsprojekter med Arme & Ben på henholdsvis J.F. Willumsens Museum i Frederikssund og Handelsbanken i Vanløse.

1979
Deltager i juni med Klassisk tableau/Drømmeslottet under 15de Biennale Middelheim i nærhed af Antwerpen. Værket bliver senere opstillet permanent i parken på KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg. Udstiller for første gang på Veksølund i Veksø, hvilket fremover bliver en årligt tilbagevendende begivenhed. Går i gang med udsmykningen Arkitektoniske kommentarer til Gladsaxe Hovedbibliotek, der afsluttes i 1981.

1980
Modtager Eckersberg Medaljen. Repræsenterer Danmark ved Biennale di Venezia sammen med Per Kirkeby. På biennalen modellerer han i ler en monumental torso fra kl. 7 om morgenen til kl. 16 om eftermiddagen. Året efter indgår den modellerede figur som støbt bronzefigur i monumentet Manden på templet (Moderna Museet, Stockholm). Udfører installationen 5 Nordbor i forbindelse med udstilling af samme navn  i Trollhättan, Borås og Göteborg i Sverige. Er med til at stifte Eks-skolens forlag. Bliver gæsteprofessor ved Kunsthøgskolen i Oslo.

1981
Modtager Kai Nielsen-legatet. Deltager i seks gruppeudstillinger i Danmark og udland, herunder 2. Grafikbiennale i Baden Baden, hvor han modtager en pris. Udfører i forbindelse med et symposium i Portoroz (Eks-Jugoslavien) den over fire meter høje marmorskulptur Foranderlighedens tempel.

1982
Deltager i udstillingen Sleeping Beauty – Art Now Scandinavia Today med Menneskemuren, som vises på The Solomon R. Guggenheim Museum i New York, Port of History Museum i Philadelphia og Municipal Museum Art Gallery i Los Angeles. Menneskemuren, som er bygget af krenitfiberbeton, træ, kobber og bærer tretten glaserede keramikfigurer, opstilles i 1984 foran Statens Museum for Kunst i København, men nedtages i 1995, hvor museet lukker for ombygning. Udfører en omfattende keramisk udsmykning på Tørring Gymnasium i samarbejde med Lene Adler Petersen, Richard Winther og Poul Gernes og arbejder i perioden indgående med keramikken i krukker, fade, og udsmykningsudkast. Udstiller separat på Gladsaxe Hovedbibliotek, hvor udsmykningen Arkitektoniske kommentarer kort forinden er afsluttet, og indleder det igangværende samarbejde med Susanne Ottesen med separatudstillingen Kobbertryk og skulptur.

1983
Fortsætter det keramiske spor i arbejdet med at udsmykke Panum Instituttet i København (1983-86). Foruden en gipsvæg med 240 glaserede, keramiske punkter, presser han materialet til det yderste ved at skabe tolv allegoriske figurer i menneskehøjde. Det er også i 1983, at han skaber værket De røde hunde (Horsens Kunstmuseum) og tager hul på arbejdet med udsmykningen Thors tårn i Høje Taastrup. Viser keramikkrukker på Museo Angel Orensanzi og i Galleria Sala de Arte i Spanien og udstiller separat på Køge Skitsesamling samt i en række gruppeudstillinger rundt om i Danmark.

1984
Bliver gæsteprofessor ved Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Arbejder tillige med terrazzo-teknikken sideløbende med det keramiske arbejde, som hen over året fører til en reliefudsmykning på Herning Handelshøjskole. Udstiller en ornamental port af keramiske formsten på udstillingen Blomster til Vejle på Vejle Kunstmuseum og skaber i støbejern skulpturen Manden (Kunsthalle zu Kiel). Udstiller separat i Galleri BAR BAR i Stockholm og deltager i yderligere to udstillinger i Sverige. Skaber scenografien En Gudedrøm til Nyt Dansk Danseteater på Bellevue Teatret.

1985
Modtager DAAD-stipendium (Deutsche Akademische Austauch Dienst), der baner vej for et års ophold i Berlin. Indtræder som professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi, og bruger blandt andet embedet til at fremme de håndværksmæssige traditioner på skolen. Tilknytter samtidig den fremsynede kurator og kunstsamler René Block som konsulent til stedet, og åbner derved for international udveksling af eksperimenterende kunstformer på skolen. Udfører i samarbejde med Lene Adler Petersen den monumentale vægudsmykning Komedien eller Den Guddommelige på Horsens Rådhus, og skaber under biennalen Zugehend auf eine Biennale des Friedens i Hamburg Engleport med to glaserede murstensfigurer. Deltager i udstillingen Dänische Skulptur im 20. Jahrhundert på Wilhelm-Lembruck Museum i Duisburg, Städtisches Museum i Flensburg og Galerie NEMO i Eckernförde med den gotisk langstrakte træskultpur Hommage á Lehmbruck (Horsens Kunstmuseum).

1986
Færdiggør det 26 meter høje Thors tårn i Høje Taastrup. Bliver gæsteprofessor ved Rijksakademiet i Amsterdam. Udstiller retrospektivt på Aarhus Kunstmuseum i Århus, Moderna Museet i  Stockholm, Nordiskt Konstcentrum i Helsinki,  Henie Onstad Kunstsenter i Høvikodden og Statens Museum for Kunst i København med udstillingen Objekt Skulptur Tableau. Deltager i udstillingen Nornadad, som er kurateret af svenskeren Pontus Hultén, og som bliver vist på Musée des Arts Décoratifs i Paris og i Malmö Konsthall. Er med i The Danish Show i Wakefield i England og deltager i mindeudstillingen Beuys zu Ehren for den netop afdøde kunstner på Städtische Galerie im Lenbachhaus i München. Genoptager aktionsformen sammen med Henning Christiansen, der skulle have udført en aktion sammen med Joseph Beuys. Udfører aktionen Beuys-pit (Tiefland) med Henning Christiansen, Emmett Williams, Walter Marchetti, Philip Corner og Terry Fox i Teatro Olimpico i Rom og aktionen ORAKEL. Als die Sprache platze und die Musik abfuhr - und der Mond erscheint med Henning Christiansen og Werner Durand hos TU-Gebäude i Berlin.

1987
Modtager Oluf Hartmanns Mindelegat. Deltager i forskellige gruppeudstillinger, som fx Brennpunkt Düsseldorf. Joseph Beuys. Die Akademie. Der allgemeine Aufbruch 1962 1987 som vises på Kunstmuseum Düsseldorf,  Nordjyllands Kunstmuseum i Aalborg, Liljevalchs Konsthall i Stockholm og Malmö Konsthall samt Die groβe Oper – oder die Sehnsucht nach dem Erhabenen arrangeret af Bonner Kunstverein og Frankfurter Kunstverein. Har ophold i Berlin, hvor han arbejder med at udføre de fem skulpturer Figurer fra Berlin. Udstiller separat i daadgalerie i Berlin og på udstillingen Zeitberliner. Sechs Gäste des Berliner Künstlerprogramms arrangeret af Forum für Kulturaustausch, Institut für Auslandsbezeihungen i Stuttgart. Udfører udsmykningen Trondhjem til Trondhjems Kunstforening. Bliver gæsteprofessor ved Kunstakademiet i Trondheim.

1988
Udstiller Figurer fra Berlin på Ny Carlsberg Glyptoteket og en række bronzearbejder i Kunsthandel Susanne Ottesen i København. Skaber i samarbejde med glarmesteren Per Steen Hebsgaard den flere meter høje glasskulptur Verrier - homme et fleur / Livets træ, som opstilles foran den gotiske katedral i Chartres under udstillingen  Le Nouvel art verrier du Danemark. Påbegynder arbejdet på en omfattende pladsudsmykning i Hjørring og på en gigantisk stenskulptur til Sophienhof i Kiel. Afslutter en stor facadeudsmykning i glaseret ler i Brøndby Strand, som i 2002 præmieres af Brøndby Kommune. Udfører i Malmö Konsthall aktionen Deep in my Hirsch-Heart (Tiefland) med Henning Christiansen, Ute Wassermann og Ernst Ludvig Kretzer. Det er også i 1988, at Bjørn Nørgaard indleder arbejdet med sin til dags dato største og mest udfordrende udsmykningsopgave, nemlig Gobeliner til Danmarks Dronning.

1989
Færdiggør udsmykningerne i Kiel og Hjørring, og udfører derudover Den historiske mekanik til Moesgaard Museum i Århus og Pavillon til De Forenede Bryggerier i Fredericia. Deltager i udstillingen Balkon mit Fächer. 25. Jahre Berliner Künstlerprogramm des DAAD ved Akademie der Künste i Berlin, DuMont Kunsthalle i Köln og  Gemeentemuseum Den Haag. Udstiller separat i Galerie van Gelder i Amsterdam og deltager i diverse udstillinger i Danmark. Udfører med Henning Christiansen og Ute Wassermann udendørsaktionen OSTSEEBRECHEN foran Kunsthalle zu Kiel. Afleverer de første kartoner, Reformationen og Adelsvældet, til Manufacture des Gobelins i Paris.

1990
Deltager i biennalen The Readymade Boomerang. Certain Relations in 20th Century Art i Australien og udfører med Henning Christiansen aktionen LOWLAND TRIOLOGY (Tiefland) i Cell Block Theatre i Sydney. Deltager ligeledes i 12th International Bienniale of Drawings i Moderna galerija i Rijeka (Eks-Jugoslavien) og udstiller i den finske by Kotka fire Arkitektoniske elementer fra 1987. Præsenterer i en separatudstilling i Galerie Vorsetzen i Hamborg arbejder på papir. Påbegynder arbejdet på udsmykningen Apokalypsens Rytter (Helhesten Sleipner) til Horsens. Afleverer tredje og fjerde karton til gobelinerne, Ældre Middelalder og Yngre Middelalder, i Paris.

1991
Afleverer ved starten af året den femte karton, Vikingetiden, til Manufacture de Beauvais i Beauvais. Udfører i løbet af 1990 tre udsmykninger i Danmark, nemlig gavludsmykningen Menneskeblomst ved Vendsyssel Sygehus i Hjørring, gipsreliefudsmykningen Myternes genforening i Helsingør Færgeterminal i Helsingør samt støbejernsudsmykningen Myternes suspension hos Forbrugerstyrelsen i København. Udfører på Verwaltungsschule der Bundesanstalt für Arbeit i Münster en vægudsmykning i begittet polsk porcelæn med guld- og sølvstafferinger I forlængelse af opsætningen af en udendørs marmorskulptur året før. Galleri Susanne Ottesen i København viser separatudstillingen Bjørn Nørgaard »Brev Til Vennerne« fire skulpturer, hvor større skulpturarbejder såsom Pietà (Horsens Kunstmuseum), Brev til vennerne (Ny Carlsberg Glyptoteket), Talbrücke Tiefland og Beowulf vises for første gang. Bjørn Nørgaard fortsætter samarbejdet med Henning Christiansen dels i fællesudstillingen Henning Christiansen, Bjørn Nørgaard. da capo al FINE. (der Wanderer) i Galerie Vorsetzen i Hamborg og Galerie NEMO i Eckernförde, dels i aktionen Der wandernde Mensch - Die wandernde Stimme i Nykytaiteen museo Kiasma i Helsinki. Udover at udstille separat i Bror Hjorts Hus i den svenske by Uppsala, i Norrtäljes Konsthall og på Olle Olssons Hagalund-museet i Stockholm, udstiller Bjørn Nørgaard syltetøjsglas fra Hesteofringen på Leopold-Hoesch-Museum i Düren i forbindelse med udstillingen Anatomia og deltager sammen med Lene Adler Petersen og Richard Winther med en udstilling på Château-musée de Dieppe i Frankrig og på Randers Kunstmuseum. Bliver gæsteprofessor ved Rijks Akademie van beeldende kunsten i Amsterdam.

1992
Bjørn Nørgaard udfører i Holland en række stentøjsrelieffer – flere med kristne referencer, som udstilles i Galleri Susanne Ottesen under titlen Bjørn Nørgaard. Unterwegs nach Morija. En del udsmykningsarbejder færdiggøres i 1992, det gælder blandt andet Apokalypsens Rytter (Helhesten Sleipner) i Horsens, udsmykningen Das Meer, die Stadt und die Familie i arealet udenfor Dienstgebäude Arbeitsamt i Emden samt keramikudsmykningen König Salomon und die buβfertige Magdalene i Staatshochbauamt Aurich. Afleverer kartonen Ældre Enevælde til Manufacture des Gobelins i Paris. Installationen Haus für Kommunikation, der er otte meter høj og har en grundplan på seks gange seks meter, opføres på Ostsee Biennale 1992 ved Kunsthalle Rostock. Deltager med værker fra René Blocks samling samt installationen Grundstof 1 – for en imaginær aktion i udstillingen Hovedet gennem muren på Statens Museum for Kunst i København, Museet för Nutidskunst i Helsingfors, Listasafn Íslands i Reykjavik og Kunsthalle, Nurnberg. Bliver gæsteprofessor ved Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost i 's-Hertogenbosch.

1993
Udfører Granitbelægning til Amagertorv i Københavns bymidte og en gulvudsmykning i Provianthuset ved Christiansborg. For begge udsmykninger gælder, at der anvendes smukke, gedigne materialer på håndværksmæssigt højt niveau. Bjørn Nørgaard deltager i Expo 93 i Taejon i South Korea, hvor han skaber udsmykningen Souls Without Home on their Way og viser hos Editions Atelier Clot i Paris den grafiske produktion Notes de Paris. Afleverer syvende og ottende karton til Ældre Glycksborgere og Yngre Enevælde.  

1994
Fratræder som professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi. Bliver medlem af kunstnersammenslutningen Den Frie Udstilling. Modtager Ridderkorset samt Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens legat. Udfører Portal til feriecenter i Rønbjerg og udsmykker taget af en boligbebyggelse i Malmö. Deltager med den blivende udsmykning Beowuf-fortælleren ved Rauman Taidemuseo i forbindelse med Rauma Biennale Balticum. Udstiller installationen The new Europe – Every Morning We Have to Start All Over i Tallinn Art Hall og i Galleri Susanne Ottesen. Diskuterer her Europas tilstand og fremtid gennem skildring af de forskellige nationer i personliggjorte gipsfigurer spredt ud over et Europakort af papir, maling og sand. Udfører i den spanske by Manresa aktionen MANRESA-HAUPTBAHNHOF med Henning Christiansen, Christophe Charles og Friedhelm Mennekes, hvor de refererer til Joseph Beuys og stifteren af jesuitterordenen Ignatius af Loyola (1491-1556). Afleverer niende karton Yngre Glycksborgere til Manufacture de Beauvais i Beuauvais og tiende karton Nutid til Manufacture des Gobelins i Paris.

1995
Modtager Prins Eugen Medaillen. Bliver formand for Det særlige Bygningssyn og medlem af Kulturministeriets kulturudvalg. Deltager i 4th International Istanbul Biennale med installationen Workshop og murstensskulpturen Apokalyptisk Venus. Udfører i Nordnorges ødeland granitudsmykningen Stenhus og i Farum bypark Kærlighedspavillon. Viser Rejsealter på udstillingen From the Golden Age to the Present Day. Two Centuries of Art and Craft in Denmark i Edinburgh. Udfører sammen med Henning Christiansen aktionen MANRESA-SISU-POWER på Porin Taidemuseo I Finland. Udstiller skitser til gobelinerne i Maison du Danemark i Paris samt Silkeborg Kunstmuseum, Kastrupgårdsamlingen og Kunstmuseet Køge Skitsesamling i Danmark. Afleverer sidste store karton, Fremtid, til gobelinværksted i Paris.

1996
Modtager Thorvaldsen-medaljen. Bliver medlem af Udvalget for Billedkunst, nedsat af Kulturministeriet, der året efter afgiver en betænkning om vilkårene for billedkunsten i Danmark. Udfører et flerfarvet marmormonogram til Chr. VIIs Palæ i København, og afleverer i Paris kartoner til tre af de i alt seks mellemstykker til gobelinudsmykningen på Christiansborg. Færdiggør udsmykningerne Olysses’ journey & Olysses’ return for Deloitte & Touche i København og Hjemløse sjæle på vandring på Kunstmuseet Trapholt i Kolding. Udstiller de vertikalt, langstrakte støbejernfigurer Dyderne i Galleri Susanne Ottesen, hvoraf to opstilles foran indgangen til Horsens Kunstmuseum og syv på Thisted Gymnasium. Udfører sammen med Henning Christiansen, Christoff Charles og Gordon W. aktionen lagerplatz - beuys pit - 75 jahre – Walhalla ved Prater Prenzlauer Berg i Berlin og kort tid efter aktionen World Peace Economy på Det Kongelige Danske Kunstakademi, som efterfølgende vises som installation i Den Frie Udstillingsbygning.

1997
Bliver medlem af det tværministerielle Udvalget til sikring af håndværk, som i 1998 afgiver rapport om, hvilke tiltag, der skal til, for at sikre kendskabet til og opretholdelsen af det gode håndværk i Danmark. Udvalgsarbejdet bliver et afgørende springbræt for Bjørn Nørgaards arkitekturprojekt Bispebjerg Bakke (1997-2007), der helt konkret skal dokumentere og demonstrere rapportens tanker og ideer. Udfører udsmykningen Vagter i den ny verden på Vordingborg Kaserne i Vordingborg og byporten Kapel til nutiden i Randers. Udstiller separat på Vejen Kunstmuseum. Afleverer de sidste kartoner til gobelinudsmykningen.

1998

Tildeles Statens livsvarige kunstydelse. Skaber sanseudstillingen Bord dæk dig - bank under bordet på Kunsthallen Brandts Klædefabrik i Odense, som genetableres i Greve, Helsingør samt Stockholm. Udfører aktionen The Bridge, Construction in Process VI med Henning Christiansen, Thorbjørn Reuter Christiansen, Bjørnstjerne Reuter Christiansen og Henrik Keil i Footscray Community Arts Centre i Melbourne. Deltager i en lang række udstillinger, blandt andet udstillingen Joseph Beuys: Tegninger – objekter – video på Charlottenborg, hvor han i en installation rekonstruerer Jakobsstigen fra Manresa-aktionen i 1966. Udfører i sensommeren aktionen Fra jord til himmel under et friluftsmusik-arrangement i Askeby på Møn i selskab med Sven Åke Johansson, Henning Christiansen, Frank Raendchen og kunstnergruppen Superflex. Udfører i årets løb en gulvmosaik til Forsvarets Bygningstjeneste ved Holmens Kanal samt udsmykningerne Tolv himmelstiger (Lyssøjler - Hommage à Brancusi) i Holstebro og Eros & Psyke i Hårby på Fyn. Udnævnes til Årets Æreshåndværker af Haandværkerforeningen i Kjøbenhavn.

1999
Indvier i marts udsmykningen Himmelstigen – Jacobs Drøm på Vejle Banegårdsplads. Udfører sammen med Henning Christiansen aktionen Pre-National / Post-National på Eutiner Schloss i Eutin i august måned. Udstiller om efteråret installationen Passage á Peter Louis Jensen i Galleri Susanne Ottesen til minde om den nyligt afdøde ven og eks-skolebroder Peter Louis Jensen. Udstiller ligeledes de to monumentale glasrelieffer Jeg gik mig over sø og land (Horsens Kunstmuseum) og tre skulpturer om det tunge emne krig og død i en globaliseret tidsalder. I oktober måned er Gobeliner til Dronning Margrethe II efter tredive væveres daglige arbejde i ti år endelig færdigvævede og præsenteres for første gang samlet på Musée du Luxembourg i Paris og herefter Museum Fridericianum i Kassel. Sideløbende med udstillingen på Musée du Luxembourg, vises skulpturer og grafik af Bjørn Nørgaard i Maison du Danemark. Modtager af dronningen Ingenio et arti Ordenen for sin kunstneriske indsats. Udfører kort efter aktionen Polar Cirkel - Nord Licht (blau - grün - rot - gelb - weiss - schwarz) med Henning Christiansen og Christophe Charles på Haus der Kulturen der Welt i Berlin. Udfører bordaktionen The Twelfe Tribes of Israel på Mishkan Le’Omanut Museum of Art i Ein Harod, Israel.

2000
Udfører i marts aktionen GRÜNE LICHT-MUSIK PERFORMANCE IN SOUND-TOWN (SPACE - SPRACHE) i Klanghaus i Hamborg sammen med Henning Christiansen. De to kunstnere tager ved udgangen af april til New York med aktionen Unity Through Diversity/World Peace Economy/One Religion is not Enough. Kort forinden hænges Gobeliner til Dronning Margrethe II op i Riddersalen på Christiansborg til indvielse den 16. april på dronningens 60 års fødselsdag. Modtager kulturprisen European Badge of Honor, Pro Arte fra Den Europæiske Kulturfond Pro Europa. Bjørn Nørgaard repræsenterer fra juni til november Danmark ved verdensudstillingen EXPO 2000 i Hannover, hvor han med humor og alvor viser skulpturgruppen Det genmodificerede Paradis, som et muligt scenarium for, hvad blind tillid til teknologi og videnskab kan medføre. Deltager i diverse udstillinger i udlandet og i Danmark og udfører i løbet af året udsmykningerne Treenighed (Malmö), To plakatbærere (Gl. Holtegaard) og Den hellige Christoffer (Hotel Kongebrogaarden.

2001
Overværer indvielsen af sin første kirkeudsmykning Alterparti til Knebel Kirke. Afslører kort efter andet keramikrelief med portræt af H.C. Andersen på Holstebro Gymnasium. Udfører sammen med Henning Christiansen, Ursula Reuter Christiansen og Ute Wassermann aktionen World Peace Economy VI (peace and crash) (Yellow Point) på biennalen i Venedig,. Opstiller skulpturen Ragnarok ved Roskilde Museum i sidst på året.

2002
Viser ved årets begyndelse en serie af fjorten farvekobbertryk, som er blevet til under et ophold på Det Danske Institut i Damaskus, i Brøndums Galleri i København. Udstiller i Tórshavn på Listasavn Føroya. Bliver midt på året af den norske keramiker og professor Ole Lislerud inviteret til at holde foredrag, udstille og deltage i The 1th China International Ceramic Fair i keramikbyen Foshan sydvest for Guangzhou. Dette første ophold i Kina åbner for en ny dimension i Bjørn Nørgaards kunst, og fører i årene frem efter til mange værker skabt i landet. Udfører i løbet af 2002 udsmykningerne Apokalypsen (Aarhus Købmandsskole), Odins øje (Brande Højskole), Keramisk frise (Terapibassinet, Frederiksberg Hospital), brolægningen Livets kilde, Jesu hånd og Odins øje (Holstebro gågade) samt scenografi til Åben dans-forestillingen Danmark med musik af Peter Bastian. Bliver i oktober formand for Det Ny Public Serviceråd, der i april 2002 nedsættes af en lang række kunst- og kulturorganisationer med henblik på at skabe offentlig debat om indhold og kvalitet i medierne.


2003
Udfører sammen med Martin Erik Andersen installationen Baptiseriet i Den Frie Udstillingsbygning. Udstiller i marts måned separat i Galerie Nemo i Eckernförde og deltager senere i udstillingen Reflections in a New Nordic Light, som er arrangeret af Nordisk Ministerråd og vises i Petrozavodsk, Sankt Petersborg, Viborg og Szczecin. Tager i november måned til Xiamen i Kina, hvor han som led i arrangementet “Sea & Music” Sculpture udfører udsmykningen The Throne i Xiamen Bay Park. I løbet af 2003 skaber han udsmykningerne EN SKÆV Anette og Svend in memorium, flisedekorationen Susanne i badet samt det konisk formede keramikhus Bellhouse (Foshan, Kina).

2004
Udstiller en over tre meter høj snoet keramikkrukke i Den Frie Udstillingsbygning og på Veksølund. Deltager i udstillingen Den Haag Sculptuur 2004. Giganten – Europese Spraakmakers, Avenue Voorhout i Den Haag og skaber en lang række udsmykninger, såsom Messehagel til Frederiksberg Slotskirke, Borgerne fra Holstebro (Holstebro Kommune), Bemaling af Ældre Sagens nye hus (København) og gobelinerne Ragnarok og Paradis (Kgs. Lyngby) til Alm. Brand af 1792. Tager sidst på året til Kina i forbindelse med arrangementet Terra Vita Xiamen ved The Chinese European Art Center ved Xiamen Universitet. Bliver medlem af Unescos Pro Veneziakomité.

2005
Udnævnes til H.C. Andersen ambassadør. Bliver medlem af Kulturministeriets Kanonudvalget for billedkunst. Afslører i januar udsmykningen Hans Tausen som opstilles ved Viborg Domkirke. Deltager i diverse gruppeudstillinger og flere separatudstillinger. I Galleri Susanne Ottesen viser han fx syv venus-figurer under titlen Venus spejler spejler Venus, som alle indlemmes i samlingen på Statens Museum for Kunst i København. Bjørn Nørgaard færdiggør i løbet af året udsmykningerne: Skyggen – rejsekammeraten – improvisatoren. Et treenigt portræt af H. C. Andersen (Odense Banegårdsplads), Panta Réi (Nykredit, København) samt Otte mosaikker til Brande Højskole.

2006
Udfører på udstillingen Nu her og aldrig mer aktionen I'm sorry. Atypia på Den Frie Udstillingsbygning. Viser kort tid efter de farvestrålende fajancefigurer Mickey’s Opera (Kunstmuseet Trapholt) og bronzefigurer fra Atypia i Galleri Susanne Ottesen – alle skabt under Bjørn Nørgaards ophold i Kina. Udstiller separat på Told Skat Museum i København i forbindelse med den endelige placering af Det genmodificerede paradis på Langelinie Allé i København, kun et stenkast fra Edvard Eriksens berømte lille havfrue. Deltager i en række udstillinger i udlandet, såsom udstillingerne: International Architecture-Ceramic Exhibition på Clayarch Gimhae Museum I Sydkoera, Erro. Bjorn Norgaard. Karin van Dam. Scarlett Hooft Graafland. Maleonn på The Chinese European Art Center i Xiamen, Art, Life & Confusion. 47th October Salon i Beograd samt 5 Tage bis zum Ende der Kunst – ein Projekt der Kuratorenwerkstatt Kunsthalle Fridericianum i Kassel. Udfører på sidstnævnte udstillingssted aktionen gute heute leute med Henning Christiansen og assistenterne Henrik Keil og Helga Just Christoffersen. Keramikudsmykningen på Holstebro Gymnasium & HF bliver med sidste relief af Karen Blixen tilendebragt efter mere en tolv år og udsmykningerne Efter syndefald (Tølløse) og Vandkunst til Tandsbjerg Plejehjem (Sønderborg) bliver ligeledes færdige.

2007

Udfører en række store udsmykningsprojekter, blandt andet boligbebyggelsen Bispebjerg Bakke, som står indflytningsklar efter ti års a rbejde, og som præmieres af Københavns Kulturfond. En udsmykning om håndværkets historie i Haandværkerforeningens Gyldne sal samt udsmykningen Du skal elske din fjende i Christianskirken i Fredericia indvies ligeledes senere på året. Ved åbningen af separatudstillingen Sisyphus Meets Confucius på det Danske Kulturinstitut, dARTex [The Danish Art Exchange], i Beijing udfører Bjørn Nørgaard aktionen Sisyphus Meets Confucius and Gets His First Cup of Green/Chinese Tea. Separatudstillingen Bjørn Nørgaard. Troen er håbet – tvivlen vilkåret på Museet for Religiøs Kunst. Udfører i sensommeren aktionen Remodelling the World again again again simultant med Henning Christiansen, Geoffrey Hendricks, Ute Wassermann og Ernst Kretzer i forbindelse med åbningen af Henning Christiansens separatudstilling Henning Christiansen. FLUXID på Den Frie Udstillingsbygning. Bjørn Nørgaard er kurator for to udstillinger i 2007, dels på Gl. Holtegaard med udstillingen En lystrejse gennem skulpturens forunderlige verden – con amore Bjørn Nørgaard, dels i Galleri Susanne Ottesen med udstillingen Mine Kinesiske Venner, hvor han inviterer kinesiske samtidskunstnere til at udstille deres værker i København.


2008
Udstiller på Rønnebæksholm i Næstved, hvor han modellerer skulpturen Slattenpatten, og på Museet Holmen i Løgumkloster. Udfører udsmykningen Biologisk mangfoldighed ved Det Biovidenskabelige Fakultet på Frederiksberg. Udfører skulpturelle lygtepæle og bænke i granit og glas fra Kina til Bispebjerg Bakke under betegnelsen Funktionelle arkitektoniske elementer. Udnævnes som gæsteprofessor ved Dehua Ceramics College, Dehua i Foshan og som gæsteprofessor ved Central Academy of Fine Arts i Beijing. Gipsskulpturer fra Afstøbningssamlingen til CAFA Beijing.

 

2009
Udstiller installationen Remodelling the World again again again III på Den Frie Udstilling – en art gravhøj, der eksplicit hylder de kunstnere og kollegaer, der har tegnet FLUXUS-bevægelsen, været nyskabende indenfor aktionsgenren og/eller været hans inspirationskilder – navnlig er værket en hyldest til den netop afdøde ven og samarbejdspartner siden tresserne, komponist og fluxuskunstner Henning Christiansen.  Udstiller separat med udstillingen Björn Nörgaard. Mythos und Morphologie på Kunstsammlungen Chemnitz

 

2010

Udfører vægudsmykningen Ethica Nicomachea over juraens historie til et privat hjem i København. Færdiggør og indvier udsmykningsprojektet; Kærlighedsøen, i Ørestaden. Projektet tog sin begyndelse tilbage i 2000.Indvier også Nåleøjet, en over 5m høj skulptur i granit, rustfrit stål og bronze, til Søndergård Torv I Ballerup Kommune. Slattenpatten og hendes døtre, modelleret under udstillingen på Rønnebæksholm, støbt i bronze og med granitsokkel  til Axeltorv i Næstved bliver afsløret. Deltager I projektet Nørrebros hjerte, i samarbejde med foreningen Vi vil bo her sammen, Allesammenen. Projektet er en markering imod bande­krigen og den eskalerende vold på Nørrebro. Deltager i gruppe udstillingen North Meets West, på Musée National i Mali. Opfører  aktionen Remodelling the world, på Statens Museum for Kunst, som afslutning på udstillingen af samme navn.Udstiller separat i Galleri Susanne Ottesen med udstillingen Bjørn Nørgarad. Englefisse. På Horsens Kunstmuseum udstilling Bjørn Nørgaard Recycling Art , udvikler modulsystemet Ornamental shelves, i samarbejde med Montana Møbler A/S ved Peter J. Lassen, som udstilles, og begynder udkast til udsmykning ved Ikast Kirke. Større udsmykningsopgave for PFA pension hvortil der skal skabes 4 skulpturer af 7 meters højre, med titlen Tumlingerne på livets vej. Arbejdet påbegyndes.

 

2011
Designer elefanten Bamako til The Elephant Parade I August. Udstillingens formål er at tiltrække offentlighedens opmærksomhed og støtte til at bevare elefant bestanden i Asien. Designer også to typer af stole, samt bord i træ, i samarbejde med den svenske møbelproducent Källemo. Opfører aktions-foredrag, på politikens scene, ved det årlige politiske folkemøde på Gæstgiveren, Bornholm .  Til Statens Museum for Kunsts kantine, udvikles et lyst porcelænsstel med grid mønster i guld, sort og sølv, i samarbejde med Peter Lassen. Samtidig bliver der til samme kantine skabt et grid loft, lavet i farvede akryl plader. Fungerer som kurator ved udstillingen Glasgal, I forbindelse med 25- års jubilæum på Glasmuseet Ebletoft. I samarbejde med Petersen Tegl, skabes Passage de l`amour, en muret passage.Der arbejdes videre på udsmykningsopgaven til Ikast Kirke, gips modeller er under opbygning. Samtidig påbegyndes skitser og modeller til udsmykning af Flensborgs Helligåndskirke.

 

2012

 

Deltager på forårsudstillingen på Den Frie med værket; Fremmede! Gå ikke inden for gitteret og muren, som omgiver templet. Den der pågribes, vil kun have sig selv at takke for den død der følger. Udfører skulpturen Alreadymade til den tyske gallerist og samler, Rene Block, på Møn. Den glaserede og to en halv meter høje sten figur, Spørger Jørgen Stadig, til Det internationale keramiske center Guldagergård, i Skælskør, skabes som en del af et internationalt projekt. Udstiller I Marts måned sine værker I kunstforeningen Allerød. I forbindelse med det årlige folkemøde på Bornholm, afgives en kommentar til den politiske verden ved aktionen Undergang des abendlands, som udføres med lyskæder, fisk, blomster, sirup etc.  Udfører beton skulpturen Le Monde Est Plat, i samarbejde med MBE, Herning,  til Socle Du Monde biennalen på Herning Museum of Contemporary Art. Åbner i oktober solo udstillingen Fake- som i et spejl, på galleri Susanne Ottesen. Indvier skulturen "Riv dette tempel ned" ved Ikast kirke, næsten 6 meter høje skulptur i Bronze, patineret og forgyldt, rustfrit stål, støbt glas og granitter . Fuglebad til Joyce , opstilles i Minnesota. Lithografiske tryk hos Bramsen, Paris. Sarkofagen til Hendes Majestæt Dronningen og Hans Kgl. Højhed Prinsgemalen i produktion.

 

 

Manden på templet 2. version, Moderna Museet, Stockholm,  1981