En samtale på Folkemødet på Bornholm i 2017 med NCF’s direktør Karsten Ohrt og en efterfølgende dialog medførte, at jeg skulle udføre skitser og modeller til et stort telt til Carlsbergfamiliens eventuelle deltagelse på Folkemødet i 2018.
Historisk er teltet et mangfoldigt begreb, som har haft og har utallige udformninger. Udført i mange materialer og med forskellige funktioner.
Drengetidens FDF telt var simpelt to stænger, barduner og pløkker, det skulle rejses på 10 min. Langt fra nutidens avancerede villamonstre. Teltet til Carlsberg-familien tager udgangspunkt i cirkusteltet, og da jeg siden FDF teltet ikke har overvejet telte som sådan, udover sporadisk, måtte jeg have fat i en fagmand, Poul Steen fra Cirkus Panik Telte.
Konfutze: "En kantet krukke uden kanter er i sandhed en besynderlig kantet krukke…"
Det konstruktive princip i et cirkustelt er en mast, klæde med barduner og et nedadgående træk, dertil en række mindre master og forskellige barduner, der former teltets rum.
Hovedformen er rund/oval i plan, teltet pyramide-/kegleformet i opstalt. Grundet tyngdekraften buer dugen let nedad.
Med udgangspunkt i Konfutze-citatet modellerede jeg et syvkantet telt, der umiddelbart opfattes som rundt, indskrevet i en ellipse, hvor den nedadbuede form forstærkes med et knæk i formen. Som et flyvende tæppe svæver det hele på søjler (teltpæle).
Dette skulle så med Poul Steens fagkundskab omformes fra gips til dug. Poul Steens kolleger, som han skulle samarbejde med, løb skrigende bort. Men syet blev det, med syv kanter, hver side sin længde, og buens knæk blev forstærket med lodrette barduner inde i teltet. Indvendig forstærkes rummets geometri af en tegning med sorte gjorde.
Samarbejdet med Poul Steen, om at omforme skulptur til telt, skabte hybriden "skulpturtelt". Det har været en berigende erfaring, en vandrende funktionel skulptur. Det bliver interessant om formen påvirker indholdet?
Tekst: Bjørn Nørgaard