» Til listevisning  |  Kategori: Objekter og skulpturer
 
Ornamental Shelves (Fra min fars bogsamling), 2010
Ornamental Shelves (From my Father's Book Collection)
 
Modulsystem udviklet i samarbejde med Montana Møbler A/S ved Peter J. Lassen
 
Skulptur
 

Mdf-reol, gipskuber, gipsklumper, mel, salt, sand, sten, glas, spejl, kobber, metalgitter, blåt stof, røde roser, bøger, sirup, brun sæbe, ler, kaffekopper, pindebrænde

 

Labels med 40 teser:

1.Arkitekten skal bygge med kroppen ikke med computeren

2.Man skal ikke bygge det, man ikke kan modellere

3.Man skal ikke bygge højere, end et rask menneske kan gå til øverste etage.

4.En bygning, der kun gavner kortsigtet gevinst, skal ikke bygges.

5.En god byplan kan bære flere dårlige huse, eet godt hus kan ikke bære en dårlig plan.

6.Arkitekter der forsager håndværket og ignorerer traditionelle materialer, er en flue i industriens net.

7.Arkitektur uden ånd er som et menneske uden kærlighed.

8.At tegne med hånden er at bygge med kroppen.

9.Huse er den mest udbredte form for monumenter.

10.Hvad er et hjem uden en bolig.

11.Ornamentik i arkitekturen er en metode til at organisere facadens og rummets højde og bredde og dybde.

12.Ornamentets rytme sætter mennesket i forhold til arkitekturen.

13.Der er altid et hus om hjørnet.

14.Organisk organisation er human arkitektur.

15.Fra humanistisk funktionalisme til markeds funktionalisme.

16.En mølle på taget er værre end ti møller på havet.

17.Event døre op og high tech stolper ned.

18.Gør fantasien høj og arkitekturen vid - giv Danmark en arkitektur lov.

19.Arkitektur er en kunstart

20.Skur-stillads-skalmur.

21.Form-Skulptur-Struktur-Arkitektur

22.Menneske – sted - masse – højde/ længde /dybde – funktion – materialitet – økonomi , arkitekturen er det etisk/æstetiske svar.

23.Vi tror på det gode håndværk, dets særlige kvaliteter, skønhed og holdbarhed.

24.Vi tror på, at byggeri baseret på det gode håndværk giver mennesket og kroppen de maksimale rumlige, klimamæssige og miljømæssige betingelser.

25.Vi tror på det gode håndværk som den lange fortælling i huse og genstande gennem årtusinder der bindes sammen til et langt ornament fra det ene menneske til det andet.

26.Vi tror på det gode håndværk kan udvikle det enkelte menneskes mest optimale talenter og egenskaber, da håndværket i højere grad end noget andet bygger på den enkelte udøvers talent og kunnen.

27.Vi tror på det gode håndværk som det, der kan få det bedste fra traditionen til at få det bedste fra det moderne til at indgå i nye overraskende sammenhænge og dermed nye bud på fremtiden.

28.Vi tror på, at det gode håndværk i kombination med det bedste fra den nye teknologi kan skabe større og smukkere arkitektur og dermed et smukkere samfund.

29.Vi sværger troskab overfor det gode håndværk, og lover hinanden gennem et godt samarbejde at lade det være det bærende i hele vores arbejde på Bispebjerg Bakke.

30. En arkitekt skal tænke med kroppen.

31.Man skal bygge en by som at gå en tur i skoven, og vi skal være de vilde dyr.

32.Event arkitektur er vejen til helvede - high tech indgangsbønnen.

33.Idag har vi ikke engang guldbarrer at stable under perronen, det hele er varm luft.

34.I den hellige Romerkirke er sex en synd, i den hellige sekulære modernisme er ornament en synd, lad os da synde.

35.Maybe you get a call from me – If I needed someone.

36.Utopi er en drøm - hvad med en Atypi ?

37.Af jord er du kommet til arkitektur skal du blive, mørtel og bagte sten.

38.Det imaginære Jerusalem, den transperante arkitektur, den transcendentale tanke, er det statiske princip, uden det hælder tårnet.

39.I håndværket er hver kvadrat millimeter berørt af menneske hånd, i industrien er hver kvadrat millimeter kalkuleret af bogholderen.

40.Kærligheden er den største arkitekt.

 
H. 700 cm
 

© Svend Pedersen

 

Bjørn Nørgaard. Recycling Art, Horsens Kunstmuseum, Horsens, 27.3. – 1.8. 2010

Bjørn Nørgaard. Remodelling the world again again again, CAFA Beijing, 2014

 

Grymer, Claus: Menneskemurens hyldest til mangfoldigheden, Kristeligt Dagblad, 12.4. 2010

Ornamental Shelves (Fra min fars bogsamling), 2010
Ornamental Shelves (From my Father's Book Collection)
 
Modulsystem udviklet i samarbejde med Montana Møbler A/S ved Peter J. Lassen
 
Skulptur
 

Mdf-reol, gipskuber, gipsklumper, mel, salt, sand, sten, glas, spejl, kobber, metalgitter, blåt stof, røde roser, bøger, sirup, brun sæbe, ler, kaffekopper, pindebrænde

 

Labels med 40 teser:

1.Arkitekten skal bygge med kroppen ikke med computeren

2.Man skal ikke bygge det, man ikke kan modellere

3.Man skal ikke bygge højere, end et rask menneske kan gå til øverste etage.

4.En bygning, der kun gavner kortsigtet gevinst, skal ikke bygges.

5.En god byplan kan bære flere dårlige huse, eet godt hus kan ikke bære en dårlig plan.

6.Arkitekter der forsager håndværket og ignorerer traditionelle materialer, er en flue i industriens net.

7.Arkitektur uden ånd er som et menneske uden kærlighed.

8.At tegne med hånden er at bygge med kroppen.

9.Huse er den mest udbredte form for monumenter.

10.Hvad er et hjem uden en bolig.

11.Ornamentik i arkitekturen er en metode til at organisere facadens og rummets højde og bredde og dybde.

12.Ornamentets rytme sætter mennesket i forhold til arkitekturen.

13.Der er altid et hus om hjørnet.

14.Organisk organisation er human arkitektur.

15.Fra humanistisk funktionalisme til markeds funktionalisme.

16.En mølle på taget er værre end ti møller på havet.

17.Event døre op og high tech stolper ned.

18.Gør fantasien høj og arkitekturen vid - giv Danmark en arkitektur lov.

19.Arkitektur er en kunstart

20.Skur-stillads-skalmur.

21.Form-Skulptur-Struktur-Arkitektur

22.Menneske – sted - masse – højde/ længde /dybde – funktion – materialitet – økonomi , arkitekturen er det etisk/æstetiske svar.

23.Vi tror på det gode håndværk, dets særlige kvaliteter, skønhed og holdbarhed.

24.Vi tror på, at byggeri baseret på det gode håndværk giver mennesket og kroppen de maksimale rumlige, klimamæssige og miljømæssige betingelser.

25.Vi tror på det gode håndværk som den lange fortælling i huse og genstande gennem årtusinder der bindes sammen til et langt ornament fra det ene menneske til det andet.

26.Vi tror på det gode håndværk kan udvikle det enkelte menneskes mest optimale talenter og egenskaber, da håndværket i højere grad end noget andet bygger på den enkelte udøvers talent og kunnen.

27.Vi tror på det gode håndværk som det, der kan få det bedste fra traditionen til at få det bedste fra det moderne til at indgå i nye overraskende sammenhænge og dermed nye bud på fremtiden.

28.Vi tror på, at det gode håndværk i kombination med det bedste fra den nye teknologi kan skabe større og smukkere arkitektur og dermed et smukkere samfund.

29.Vi sværger troskab overfor det gode håndværk, og lover hinanden gennem et godt samarbejde at lade det være det bærende i hele vores arbejde på Bispebjerg Bakke.

30. En arkitekt skal tænke med kroppen.

31.Man skal bygge en by som at gå en tur i skoven, og vi skal være de vilde dyr.

32.Event arkitektur er vejen til helvede - high tech indgangsbønnen.

33.Idag har vi ikke engang guldbarrer at stable under perronen, det hele er varm luft.

34.I den hellige Romerkirke er sex en synd, i den hellige sekulære modernisme er ornament en synd, lad os da synde.

35.Maybe you get a call from me – If I needed someone.

36.Utopi er en drøm - hvad med en Atypi ?

37.Af jord er du kommet til arkitektur skal du blive, mørtel og bagte sten.

38.Det imaginære Jerusalem, den transperante arkitektur, den transcendentale tanke, er det statiske princip, uden det hælder tårnet.

39.I håndværket er hver kvadrat millimeter berørt af menneske hånd, i industrien er hver kvadrat millimeter kalkuleret af bogholderen.

40.Kærligheden er den største arkitekt.

 
H. 700 cm
 

© Svend Pedersen

 

Bjørn Nørgaard. Recycling Art, Horsens Kunstmuseum, Horsens, 27.3. – 1.8. 2010

Bjørn Nørgaard. Remodelling the world again again again, CAFA Beijing, 2014

 

Grymer, Claus: Menneskemurens hyldest til mangfoldigheden, Kristeligt Dagblad, 12.4. 2010

 
Oeuvrekatalogets fotografier og film må ikke benyttes til kommercielle formål, medmindre der indgås aftale om copyright med Bjørn Nørgaard og de anførte fotografer